Sunday, January 18, 2009

Bandar Sibu

SEMBANG-SEMBANG BLOG-IN TOUCH

APA KATA JIKA ANDA BERTUGAS DI SIBU SARAWAK

BANDAR SIBU
PENGALAMAN DI SIBU, SARAWAK

Selamat pengenalan kepada anda semua. Saya ingin berkongsi pengalaman bersama anda terutama kepada mereka yang belum pernah berkunjung ke Sibu, Sarawak. Namun saya hanya dapat memaparkan sebahagian kecil sahaja di sini. Itu pun untuk pengenalan secara ringkas yang dapat saya utarakan.

Bagi mereka yang berhajat untuk berkhidmat di Sarawak, jangan lah merasa gusar atau was-was untuk berhijrah ke sini. Memang pada mulanya mungkin ada tentangan juga dari keluarga atau kawan-kawan yang mengatakan sesuatu yang tidak memberangsangkan. Anggaplah ia semata-mata untuk menjadi penghalang kepada hasrat anda. Tetapi jika anda pikir-pikirkan, perkara yang mereka utarakan itu boleh berada dimana-mana jua. Di tempat kita pun lebih kurang juga. Tah ke lebih lagi. Mungkin di tempat orang ada juga kelebihan dan ada juga kekurangannya. Biasa lah tu. Yang penting anda harus tahu menjaga diri dan dapat menyesuaikan diri dengan keadaan setempat.


Bandar Sibu terletak di dalam Daerah Sibu, yang berkeluasan 229.8 kilometer persegi. Ia terletak lebih kurang 60 dari pantai laut dan di pertemuan antara Sungai Rajang dan Sungai Igan. Penduduknya di dominasi oleh orang-orang cina yang berkuturanan Foo Chow dan sebagainya, di ikuti oleh kaum Iban, Orang Ulu, Melanau dan Melayu. Jumlah penduduk di anggarkan lebih kurang 255,000.

Kini Sibu sedang pesat membangun dan terdapat banyak bangunan-bangunan awam di dirikan. Di Sibu, terdapat sebuah bangunan yang merupakan bangunan yang tertinggi di Sarawak. Ia di namakan Wisma Sanyan dan mengandungi pejabat-pejabat, lot-lot perniagaan seperti Parkson, Giant dan sebagainya. Di antara shopping kompleks di sekitar bandar Sibu yang sentiasa di kunjungi adalah Premier Departmental Store, Medan Mall, Kin Orient Plaza (Sing Kwong), Farley, Delta Mall, Daisim, Star Mega Mall dan banyak lagi.

Masalah tempat tinggal bukan menjadi penghalang kerana terdapat banyak hotel-hotel dan rumah-rumah penginapan, kawasan-kawasan perumahan sama ada di sekitar bandar, perkampongan dan di pinggir-pinggir bandar. Anda boleh membuat pilihan sesuai dengan kehendak dan cita rasa anda.

Saban tahun, Bandar Sibu di banjiri oleh penduduk-penduduk tempatan mahu pun dari luar bagi menyaksikan Pesta Kebudayaan Borneo yang berlangsung selama beberapa hari, dengan di penuhi acara nyanyian dan pertunjukan kebudayaan dari berbagai-bagai etnik sama ada dari dalam dan luar negara. Selain itu terdapat juga gerai-gerai perniagaan yang menjual perlbagai barangan serta makanan-makanan kaum-kaum etnik tempatan.

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. The ceramic vs titanium curling iron and its unique unique
    The ceramic titanium rings for women vs titanium curling iron and titanium oxide formula its unique unique unique unique unique unique titanium chloride unique unique unique unique unique unique unique titanium sunglasses unique unique unique unique unique unique unique titanium frames unique

    ReplyDelete